Canon uudet peilittömät järjestelmäkamerat R5 ja R6 – mitä ne ovat?

0

Uusista EOS R5 ja EOS R6 kameroista on netissä niin paljon kirjoituksia, että lähden avaamaan omaa bloggausta omasta näkökulmastani eli mitä itse arvostan kamerassa, mitä vaadin rungolta, minkä kanssa voin elää. Uusissa kameroissa on niin paljon ominaisuuksia, joita en pakosti osaa edes hyödyntää tai niistä kirjoittaa nyt. En itse kuvaa videolle vielä niin paljoa, että lähtisin sitä puolta käsittelemään tarkemmin.

Olen itse päätynyt tilaamaan R6:n mikä riittää ominaisuuksien puolesta minun käyttööni, mutta miksi?

Itselleni tärkeitä ominaisuuksia – millä perusteilla valitsen kamerani?

  

Sarjakuvausnopeus

Luontokuvaajan näkökulmasta, kun kuvataan paljon nopeita tilanteita niin sarjakuvauksen on oltava riittävä. Nykyisessä ykkösrungossani EOS 1D X II rungossa sarjakuvausnopeus on 14 kuvaa sekunnissa.  Se on usein ollut riittävä, en tiedä kaipaako sitä nopeampaa. Toki nopeammassa on hyötynsä, mutta sitten pitää opetella kuvaamaan oikealla hetkellä eikä jotain sinne päin. Muutoin kuvien määrä deletointipöydällä on järjetön. Kummankin peilittömän 12 kuvaa sekunnissa on mielestäni jo riittävä ja hiljaisella / elektronisella saa sitten vielä lisää vauhtia 20 kuvaa sekunnissa verran huomioiden poikkeamat ***. Kummassakin uudessa R-sarjalaisessa sarjakuvausnopeus ei ole hitaampi jatkuvalla automaattitarkennuksella niin kuin R:ssä.

***  Tähän kohtaan liittyy kuitenkin kysymys, minkä löysin Canonin sivuilta R6:n teknisten tietojen alta eli poikkeukset 5 ja 6.

5) Enimmäiskuvataajuus sekunnissa vaihtelee akun tyypin, käyttölämpötilan, objektiivin ja tiedostokokoon mukaan, sekä sen mukaan, onko Wi-Fi-yhteys käytössä. Kuvien määrä ja jatkuvan kuvauksen maksimijakso vaihtelevat kuvausolosuhteiden mukaan (mukaan lukien 1,6x (rajaus), kuvasuhde, kohde, muistikortin merkki, ISO-herkkyys, kuva-asetukset ja valinnaiset toiminnot). Mainitut nopeudet perustuvat testaukseen seuraavilla asetuksilla: valotusaika 1/1000 sekuntia tai nopeampi, enimmäisaukko, salama ei käytössä, välkynnän vähennys ei käytössä, akku täyteen ladattu (LP-6NH), huoneen lämpötila (23 °C). Akkukahva ei käytössä, Wi-Fi pois käytöstä

6) Enimmäiskuvataajuudet stillkuvauksessa vaihtelevat käytetyn objektiivin ja aukon mukaan

 

canon.fi

 

Kysymyksiä herää itselleni muutama:
1) Vaikuttaako akuntyyppi LP-E6, LP-E6N tai LP-E6NH sarjakuvausnopeuteen? Tarvitseeko toiminta virtaa niin, että vanhat akut eivät ole riittäviä vai halutaanko sillä mahdollisesti ohjata ostamaan uusia akkuja?

2) Mitkä on nämä objektiivit, joiden kanssa sarjakuvaus toimii täysillä?

3) Vai onko tämä vain vapautus kaikesta varmuuden vuoksi?

Puskurimuisti

Suurin noin 12 kuvaa/s Mekaanista suljinta käytettäessä nopeus säilyy yli 1 000 JPEG- tai enintään 240 RAW-kuvan ajan. noin 20 fps. Elektronista suljinta käytettäessä56 nopeus säilyy yli 1000 JPEG- tai 120 RAW-kuvan ajan

Tuossahan oikeastaan olikin se vastaus, jos 12 kuvan sekuntinopeudella ei 240 ole kuvaa riitä yhdestä tilanteesta, mikä laskennallisesti kestää 20 sekuntia niin, joko kyseessä on ainutlaatuinen tilanne tai kuvaajan sormi hyvin herkällä, että siitä pitää saada sellainen määrä kuvia. Sanoisin, että puskurimuisti on riittävä. Tämä toki vaatii nopeaa muistikorttia, mutta siitä lisää toisessa kohdassa.

Kennon koko ja pikselit

Kameroissa on fyysisiltä mitoiltaan lähes saman kokoinen kenno, mutta R6:ssa vain 44 % verran tehollisia pikseleitä kuin R5:ssa. Kysymys kuuluukin, kuinka paljon sinä tarvitset pikseleitä ja mihin tarkoitukseen kuvaat. Itse olen pärjännyt hyvin  1D X II:n kanssa, missä on 20,2 milj. tehollista pikseliä eli suunnilleen sama määrä kuin R6:ssa. Tämä oli oikeastaan ainoa kohta, mikä puoltaisi enemmän R5:sen suuntaan kuin R6:n, että kuvaa saisi paremmin jälkirajattua varsinkin kun R5:sen CRAW formaatin tiedostokoko on huomattavasti pienempi kuin normaalin raakakuvan. Kuvausmäärät ovat itselläni isoja, enkä halua isoja tiedostoja täyttämään kiintolevyjä yhtään sen enempää kuin se on tarpeen. Tiedostojen koosta lisää omassa kappaleessa.

EOS R6

  • Tyyppi
    35,9 x 23,9 mm:n CMOS-kenno
  • Tehollisia pikseleitä
    noin 20,1 megapikseliä
  • Pikseleitä kaikkiaan
    noin 21,4 megapikseliä

EOS R5

  • Tyyppi
    36 x 24 mm:n CMOS
  • Tehollisia pikseleitä
    noin 45 megapikseliä
  • Pikseleitä kaikkiaan
    noin 47,1 megapikseliä

Tiedostokoot

Kuinka isoja tiedostot ovat ja kuinka monta niitä mahtuu kortille?

Löysin netistä taulukon kameroiden tiedostokoosta eri ISO-arvoilla. Otin itselleni läheisen ISO3200 arvon mikä saattaa olla omien kuvauksien keskiarvo tai ainakin varmaan aika lähellä sitä.

Ensimmäisessä sarakkeessa ISO 3200 on taulukon mukainen tiedostokoko. Seuraavassa laskennallinen tiedostojen määrä kortilla, tässä ei ole huomioitu sitä että 64 gigan kortti ei ole ihan täysin 64 gigan kortti. (128 gigaisille korteille 1DX 2 ilmoittaa 118 G ja 119 G käytettävissä)

Vertasin seuraavaksi mitä EOS R ilmoittaa otettavien kuvien määräksi, kun ISO arvo säädetään 3200 ja laskin niiden prosentuaalisen erotuksen.

Normaali RAW tiedosto oli melkein sama, ero noin 2 %, kun taas CRAWIssa ero oli 9 %. Laskin todellinen otsikon alle sitten vihreällä olevat luvut hyödyntäen näitä eroprosentteja miltä luvut näyttää R5 ja R6 kameroille ja eri RAW-formaateille. Tässä oletuksena, että ero on sama. Muuttujia niin paljon, että tämä antaa vain suuntaa!

Olen itse käyttänyt EOS R:ssa vain CRAW-formaattia, minkä olen todennut hyväksi ja täysin riittäväksi.

Aiheesta lisää täällä
Should I Use Canon’s C-RAW Image File Format?

 

Hämäräkuvaus / tarkennus

Hämäräkuvaus on itselleni hyvin tärkeä, yksi tärkeimmistä. Kennon kohinat sekä toimiva tarkennus pitää kamerasta löytyä. Kuvaukseni koostuu niin usein aamu- ja iltavaloihin sekä sitten häihin ja muihin hämäriin paikkoihin, missä valoa ei ole paljoa. Näissä käsittääkseni R6 on parempi kuin R5, johtuen suoraan kennon pikselimääristä. Jokatapauksessa kumpikin on hyviä, varmasti kärkipäässä markkinoilla olevista kameroista.

Tarkennus heikossa valossa riippuu paljon käytetystä objektiivista, mutta olen havainnut jo selvän eron EOS R vs EOS 1DX II kameroiden välillä R:n puolelle. Tarkennus napsahtaa kiinni huomattavasti luotettavammin vaikka käytössä olisi vanhempi EF objektiivi adapterilla esim. EF 85 1.8 USM.

Kehittyneen Dual Pixel CMOS AF II -automaattitarkennuksen ansiosta EOS R6 tunnistaa liikkuvat kohteet ja seuraa niitä paremmin kuin mitkään aiemmat peilittömät kamerat. Juuri haluamasi kohdat ovat tarkkoja, ja voit kuvata varmana siitä, että EOS R6 toimii kuin ammattilainen.

 Kameran automaattitarkennusta ohjaa sen DIGIC X -prosessori, joka käyttää syväoppimiseen perustuvaa tekoälyä kohteen silmien, kasvojen, pään ja kehon tunnistamiseen ja seuraamiseen. Ihmiset pysyvät tarkennettuina myös sivusuunnasta tai kun vain yksi silmä on näkyvissä. Ja jos kohde kääntyy hetkeksi poispäin– esimerkiksi nopeatempoista urheilua kuvattaessa – EOS R6 seuraa hänen päätään tai kehoaan, jotta kasvot näkyvät jälleen terävinä henkilön kääntyessä kohti kameraa.

 Mahdollisuus seurata kehoja ja päitä pelkkien kasvojen sijaan on keskeisen tärkeä, kun valokuvataan urheilua, jossa pelaajat kääntyvät yhtäkkiä selin – kuten jalkapalloa – tai jossa heidän on pidettävä kypäriä, jotka peittävät osan heidän kasvoistaan.

 EOS R6-kamerassa tämä tekniikka kattaa myös kissat, koirat ja linnut, ja helpottaa huomattavasti jatkuvaa tarkennuksen seurantaa luontokuvauksessa.

canon.fi

 

Etsin

Sähköinen etsin jakaa eniten mielipidettäni, siinä on hyvät ja huonot puolensa. Odotan innolla, että pääsen näkemään uusien kameroiden 120fps etsimen vs 60fps, mikä R:ssä on.

Sähköinen etsin on hääkeikoilla haastavassa valossa erinomainen, koska näet valotuksen suoraan. Kuvattaessa vastavaloon esim. Kulosaaren Casinolla kesäpäivänä tämä ominaisuus oli yhtä herkkua!

Pieni viive etsimessä ei tuollaisessa kuvauksessa haittaa, mutta nopeissa tilanteissa seurattaessa liikkuvaa eläintä tai lintua se on ainakin itselleni tuottanut vähän harmaita hiuksia (niitä on tullut iän myötä muutenkin). Toisaalta 5fps sarjakuvaus jatkuvalla tarkennuksella vaikuttaa myös tökkivään etenemiseen etsimessä.

Kääntyvä näyttö on sellainen, mitä ei osannut kaivata niin paljon, ennen kuin sitä alkoi käyttämään. Ehdoton!

Äänettömyys

Tietyissä kuvaustilanteissa äänettömyys on ehdoton. Äänettömyys on yksi syy miksi hankin EOS R:n. Tulen jatkossa hyödyntämään tätä ominaisuutta entisestään, kun EOS R jää kolmanneksi rungoksi. Luottokamerani EOS 1D X 2 jää toistaiseksi vielä varusteisiin, uusittihan siihen juuri suljinkin. Äänettömään kuvaukseen liittyy ongelmiakin, mutta ei nopeissa tilanteissa se toimii salakavalan tehokkaasti.

Äänettömyyden hyödyntämisestä luontokuvauksessa käsiteltiin luontokuvina.fi eläinkuvauksen kurssilla elokuussa. Tilaa luontokuvina.fi uutiskirje, jos olet kiinnostunut kursseista!

Muistikortit ja akut

Kaksi muistikorttipaikkaa, ehdoton. Löytyy kummastakin uudesta kamerasta.

Lähden itse samalla muistikorttitaktiikalla R6:n, kanssa kuin 1D X II:n kanssa eli kaksi 128 gigaista korttia, joista toinen on nopea ja toinen varakortti tai varmuuskopiointia varten riippuen kuvauksesta. Tällä hetkellä UHS-3 korteissa on selkeä hintahyppy, kun halutaan noin 95 mb/s kirjoitusnopeudesta sinne 270 mb/s kirjoitusnopeuteen. Sandiskin korteissa hinta on noin kolmin, nelinkertainen. Itse olen käyttänyt Sandiskin kortteja ja päädyin niihin nytkin. Jos halutaan nopeaa sarjakuvausta, nopeaa puskurimuistin tyhjennystä sekä kuvata 4K videoita, on kirjoitusnopeuden oltava suuri. Tarkista siis korttia ostaessa, että mikä on kortin kirjoitusnopeus, ei lukunopeus. Nämä joskus ilmoitetaan harhaanjohtavasti.

Alla kortit, mitkä valitsin kameraan.

Sandisk Extreme Pro SDXC 128GB – 170MB/s V30 UHS-I U3, muistikortti

Sandisk Extreme Pro SDXC 128GB – 170MB/s V30 UHS-I U3, muistikortti

Sandisk Extreme Pro 128GB – 300MB/s UHS-II U3, muistikortti – 249 € – Fotoman.fi

Sandisk Extreme Pro 128GB – 300MB/s UHS-II U3, muistikortti

 

R5:n kohdalla olisi tullut ykköskortiksi uuden tyypin kortti, joilla hintaa hieman enemmän kuin nopealla SD UHS-3 kortilla.

Sandisk Express Pro 128GB CFexpress 1700MB/1200MB/s

 

Video

Videoinnin puolella kameroista löytyy isoimmat erot ja se puoli onkin itselläni se, joista pystyn luopumaan. R6:sta löytyy 4K video 60fps tilalla, mikä on itselleni tällä hetkellä riittävä. Lisäksi FULL HD 120fps ja siitä alaspäin eri versioita.

Jatkuva seurantatarkennus videokuvauksessa on yksi, mitä olen eniten kaivannut R:ssä ja nyt löytyy uusista.

 

Hinnat

EOS R5 – 4849 €

EOS R6 – 2899 €

EOS R5 on noin 40 % kalliimpi kuin R6 eli hintaeroa on se 2000 euroa, mikä on aika paljon, jos kameran kaikkia ominaisuuksia ei tarvitse. Siksi uskon, että moni tulee päätymään R6:seen.

(Tarkastettu 22.8.2020)

Hyvää ja ystävällistä palvelua kivijalkaliikkeestä, joten nostona heidän linkit tähän:

Canon Eos R5, runko

Canon EOS R6, järjestelmäkamera runko

 

Ominaisuudet taulukkona

  1. Taulukon tiedot Canon.fi
  2. Kuvat: Canon.fi
  3. Kirjoittaja ei ota vastuuta mahdollisista kirjoitus-, asia- tai tulkintavirheistä. Jos sellaisia esiintyy, toki ne pyritään korjaamaan jälkikäteen.
  4. Artikkelia ei ole kirjoitettu kaupallisessa yhteistyössä Canonin eikä Fotomanin kansssa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.